2007. december 4., kedd

Narancslekvár

Angliában ettem életemben először narancslekvárt - 14 évesen voltam ott egy hetet, családoknál voltunk elszállásolva, és azt adtak a reggeli pirítóshoz.

Később itthon is megjelent valamiféle narancslekvár a boltokban - persze arany árban. Ami meg olcsóbb volt, az csak olyan is - nagyon feltűnő volt, hogy az a zselé bizony életében nem látott narancsot, csak aromát és színezéket, meg persze özön cukrot.


Újabb pár év telt el, mikor megszállt a kísérletező kedv. Hiszen ha annyiféle lekvárt készítünk házilag, akkor miért narancsból ne tennénk ezt? Amikor pedig sikerült nagy mennyiségű akciós narancshoz jutni, nem volt kérdés, hogy ki fogok fejleszteni valami ehetőt. Az első kapásból keserű lett – a fehér héj miatt. A második viszont határozottan finom volt, csak nagyon aprólékos munka volt a tisztítás. De azóta már annyit csináltam, hogy abban is sikerült profivá fejlődnöm. Hiszen, mint már említettem, a készáru finom! Pirítósra, süteményekhez, esetleg csak úgy elkanalazva az üvegből…


Narancslekvár

  1. A befőttesüvegeket és a fedőket kiforrázzuk.
  2. A narancsokat megmossuk, megtöröljük, majd sárga héjukat krumplihámozóval vékonyan levágjuk, és deszkán gyufaszál vastag­ságúra felszeleteljük.
  3. A narancsok fehér héját és belső hártyáit eltávolítjuk. Ezt legegyszerűbben úgy tehetjük meg, ha szeletekre bontjuk, a szeletek alját éles késsel levágjuk, és kifordítjuk őket a belső hártyából. Ha nem vagyunk elég alaposak, akkor kesernyés lesz a lekvár (persze aki így szereti, az szándékosan hagyhat rajta a héjból).
  4. A narancshúst felkockázzuk, kilónként hozzáadunk egy-egy hasonlóan előkészített citromot is. Hozzáöntjük a tisztítás során kifolyt levet is, valamint a sárga héjdarabokat.
  5. Dzsem kocsonyásítót adunk hozzá, a tasakon szereplő adagolás szerint. Ízlés szerint édesítővel és esetleg fahéjjal vagy szegfűszeggel ízesítjük. A gyümölcsöt felforraljuk, majd kis lángon, állandóan kevergetve addig főzzük, amíg a gyümölcsdarabok szétmennek.
  6. Forrón üvegekbe töltjük és lezárjuk. Száraz dunsztban hagyjuk kihűlni.

S ha ez még nem lenne elég különleges, tavaly kipróbáltam vérnarancsból is - gyönyörű színe lett!

Ha valakit nagyon riaszt az aprólékos tisztítás, az csinálhatja úgy is, hogy citromfacsaróval nyomja ki jó alaposan a narancsokat, belekapargatva a rostokat is a lébe (illetve a főzés előtt a vékony lé leöntésével lehet némileg alakítani a sűrűségen), majd ebből készíti el a dzsemet. Így inkább zselé állagú lesz, nem lekvár, de az íze ugyanolyan jó. És könnyebb szétkenni a pirítóson :-)

Utólagos kiegészítés: Egy másik, a narancson kívül egyéb citrusféléket is tartalmazó változatról itt írtam.

7 megjegyzés:

ildinko írta...

Épp ilyet főztem én is, tényleg nagyon finom. :)))

Cukroskata írta...

Én is főzök ilyet a hét végén.:-) Nem tudod, lehet olyan kocsonyásítót kapni, amiben nincs cukor?

Dulmina írta...

Szia, Kata!
Igen, van ilyen kocsonyásító, én is nemrég fedeztem fel. Dr. Oetker Dzsemfix Szuper 3:1 a neve. A 25 g-os csomag bő 1 kg gyümölcshöz elég, és emlékezetem szerint úgy 150-200 Ft közötti áron van. Van ugyan benne egy kis gyümölcscukor, de a kész dzsemre levetítve elhanyagolható mennyiség. Az meg, hogy mit és mennyit teszek hozzá, már csak rajtam múlik :-) Nekem például általában édesítőből is kevesebbel ízlik, mint ahogy írni szokták vagy amennyi a cukor lenne átszámítva, bár ez nagyban függ a felhasznált gyümölcstől is (lehetőség szerint minél érettebb, kiskerti alapanyagot szeretek használni). Dzsemekhez, befőttekhez és ivólevekhez már évek óta folyékony édesítőt használok, a birsalmasajthoz meg gyümölcscukrot, kóstolgatás alapján döntve a mennyiségről.
Jó dzsemkészítést, ha nekilátsz!

Cukroskata írta...

Köszi Dulmina, kipróbálom, meg is vettem a dzsemfixet, fruktóz van benne, valószínüleg nem veszélyes mennyiség. Azt hiszem holnap megfőzöm a lekvárt, bár kiskerti narancsot valószínüleg nem fogok kapni :-)))

Cukroskata írta...

Hello Dulmina, köszi a jótanácsot. Megvettem a Dzsemfixet, fruktóz van benne, gondolom nem túl sok, 1 kg gyümölcsre számítva. Lehet, hogy holnap megfőzöm a lekvárt, bár nem kiskerti narancsból :-)))

Cukroskata írta...

Megcsináltam, finom lett :-)
http://cukroskata.blogspot.com/2008/01/narancslekvr.html

Névtelen írta...

Sajnos beletettem az összes narancs héját. 22 db narancs volt.
Elég lett volna négy darab héját beletenni, mert így túl erős lett.
A több óra hámozás miatt így van egy erősen narancshéj ízű lekvár.
Kár............

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails