2008. november 13., csütörtök

Sütőtökös-mákos pitetorta (vegán)

Tegnap a csíkos krumpli meg csicsóka mellett egy kisebb tököt is megsütöttem. Külön egyik se volt annyi, hogy szívesen égettem volna miatta a sütőt (még ha most már jól is jön egy kis mellékes konyhafűtés), így viszont szépen megsültek együtt. A tököt ezúttal csak puhulásig sütöttem, azt már nem vártam meg, hogy a teteje is megpiruljon.

Ehhez a pitéhez az alapötletet Ottis adta ezzel a recepttel. Persze én rögtön valami vegán, cukormentes alakításon kezdtem törni a fejem... Aztán nemrégiben készítettem ezt az almás pitét (itt meg Siccike volt az ötletadó), aminek igen egyszerű, könnyen kezelhető tésztája volt. Gondoltam, jó lesz az ehhez is. Közben ugyanennek a receptnek a nyomán beugrott, hogy ugyan miért sütném a darált mákkal együtt, jó lesz az úgy is, hogy csak a tököt sütöm meg, aztán hidegen összekeverem a tölteléket, ráteszem, és kész.

Így hát amíg sült a tök, összeállítottam a tésztát. Egy nagy tálba szitáltam 10 dkg teljes kiőrlésű tönkölylisztet meg 10 dkg zabpehelylisztet, hozzáadtam 1/2 kiskanál sót, 1 evőkanálnyi olajat, majd 1,5 dl vízzel lágy tésztát készítettem belőle. Szándékosan használtam most több vizet, hogy egy kicsit puhább legyen a tészta (úgy is lett, jó volt az elképzelés). Kikent piteformába igazítottam kézzel, és a szélén peremet csináltam neki. Végül villával megszurkáltam, hogy ne púposodjon fel sütés közben (bejött a dolog). A tök után 20 perc alatt ez is megsült a forró sütőben (azért visszavettem neki 180 fokra, és 15 percnél elzártam, csak még ajtónyitogatás nélkül bent hagytam).

Ledaráltam 20 dekányi mákot (érdemes frissen darálni, mert ledarálva gyorsan avasodik). Megvártam, míg langyosra hűlt a sült tök, utána egy szeletnek (egy fél töknek, de nem volt nagy) kikanalaztam a belsejét egy nagy tálba, és villával összetörtem. Hozzákevertem a mákot. Kóstolás után úgy döntöttem, hogy egy kis méz meg egy kis fahéj nem rontaná el. (A szükséges méz mennyisége a sütőtök édességétől és persze egyéni ízléstől függ.) A végére egy kellően sűrű, de azért kenhető masszát kell kapni (további tök, illetve darált mák hozzáadásával igazítható az állag; nálam most 20 dekányi mák és 30 dekányi sült tök + 1 evőkanálnyi méz került bele).

Közben észrevettem, hogy a tök összetörése után a keverést is a villával csináltam (avagy legyen minél kevesebb a mosatlan :), így a töltéshez se vettem elő már mást. A kihűlt tésztán eloszlattam a tölteléket, és közben rájöttem, hogy a villával a díszítés is könnyedén megoldható: előbb koncentrikus köröket húztam rá, majd sugárirányban nyolc (nyolcszor négy) csíkot (jó támpont a szeleteléshez). Aztán úgy szeleteltem, hogy egy-egy darabon mindkét irányú csíkozásból legyen.

Rögtön föl is vágtam, és megettem két kis szeletet. Még mindig ugyanazzal a villával :)

Most csak a kép kedvéért dobtam mellé azt a néhány csipkebogyót (hogy ne legyen annyira szürke), de egyébként jobban belegondolva, sült tök helyett hecsedli lekvárral is el bírom képzelni a tölteléket. Ezt is hidegen keverném össze a darált mákkal, és utólag tenném a megsült tésztára. Ezt a masszát alighanem még ízesíteni sem kellene különösebben.

2 megjegyzés:

harmony írta...

tetszik, ahogy eljátszottál a tetejével :) jó lenne már ha lenne egy kis időm mert annyi mindent ki szeretnék már próbálni - többek között a te receptjeid közül is.

Ottis írta...

Húú, ez szuper jól néz ki!Mindig elámulok milyen jókat találsz ki!Gratula!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails