2009. november 17., kedd

Margaréta keksz

Újabb egyszerű, tojásmentes kekszreceptet próbáltam ki, s mivel alkalmas volt rá a tészta, ezt is a keksznyomóval formáztam.

Lágy, de tiszta kézhez nem ragadó tésztát gyúrtam az alábbiakból:
  • 35 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
  • 10 dkg darált dió
  • 10 dkg vaj
  • 4 evőkanál méz
  • 1 csipet só
  • 1 teáskanál szódabikarbóna
  • kb. 1,5 dl víz
Keksznyomóba töltöttem, és kikent tepsire virág formájú kekszeket nyomtam belőle. 180 fokon bő 15 perc alatt sült meg egy-egy adag (más kekszet is sütöttem előtte, így előmelegített volt a sütő). 3 tepsivel lett, kb. 90 darab.

Citruslekvárral igen finom (és még van a tavalyiból - ami nem is tavalyi, mert idén januárban készült :) Ennek hiányában másmilyen dzsemmel vagy lekvárral is fogyasztható. Magában nekem olyan "semmi különös" keksz, a citruslekvárral együtt viszont akár ünnepi aprósüteménynek is jó lehet.

A kiinduló receptet Antal Vali oldalán találtam egy megjegyzésben (sajnos történt vele azóta valami, a könyvjelzőm már nem visz oda; még szerencse, hogy a múltkor kijegyeztem a füzetembe, csak a megsütésig nem jutottam el) - és jól átalakítottam. Helyből lejjebb vettem a 25 dkg margarint (ezúttal vajra cserélve), és inkább vizet adtam még hozzá, hogy összeálljon a tészta. Így ugyan nem lett olyan omlós, viszont a magas zsiradéktartalmú kekszek nem esnek jól nekem. Továbbá lusta voltam nyújtani, szaggatni, főleg, hogy a keksznyomó már úgyis használatban volt. Gondoltam, jó lesz az úgy is, ha nyomok teli meg lyukas közepű köröket; ezért választottam ezt a formát. Csakhogy jóval vastagabb kekszeim lettek így formázva, kettesével összeragasztva meg már végképp nem tetszik a méret. Ezért egyszerűen csak a közepére (vagy ha senki sem látja, akkor az üvegből hozzá :) kanalazom a citruslekvárt. (Eredetileg szív alakúra kellett volna szaggatni, és narancslekvárral összeragasztani egy-egy teli meg lyukas közepű darabot.) Én most vajjal készítettem a tésztát, de eddigi tapasztalataim alapján úgy gondolom, hogy vegán módozatban, margarinnal vagy olajjal is működik ugyanez (kinek-kinek hite szerint).

Idő: 1 jó óra alatt megvan úgy, hogy amíg az első adag sül, addig formázom a többit
Pénz: kb. 500 Ft, bőséges mennyiségű házi lekvárral együtt (az is felszámolva anyagáron)
Hazai alapanyagokból.

6 megjegyzés:

Bridge írta...

Mindig rakod fel ezeket a jó kis nyomós keksz recepteket, egyszer neki kellene állni. Évekkel ezelőtt sütöttem utoljára még "töménycukros" időszakban, ideje lenne újra elővenni a "gépezetet", mert egy nagyon jó találmány.

Dulmina írta...

Én szinte el se rakom, mert a cukormentes tésztákhoz is kiváló. Nálam a nyújtófa pihen inkább.

erős ildikó írta...

Ízre is, külsőre is remek süteményt hoztál megint! Nekem is tetszik, hogy ennyit használod a keksznyomót, pedig nálam inkább a nyújtófa kerül elő.

Noémi írta...

Oldalad által ihletve vettem egy keksznyomót és imádom! Alig győzöm elajándékozni meg megenni a kekszeket, hogy kipróbálhassam a többi receptet is... :) Az eddigiek szuperek lettek, ennél viszont az volt a problémám, hogy nagyon nyúlós lett a tészta, és ezért nem akart leválni a nyomóról és nem maradt a tepsin. Ez mitől lehet? Lehet hogy a liszt, amit vettem, egy kicsit más volt (bio teljes kiőrlésű liszt volt, nem tönköly)? Segíthet, ha legközelebb helyettesítem a felét zabpehelyliszttel?
Nem adom fel, mindenképp kísérletezek tovább.. :)
Köszönöm a sok szuper receptet!

Dulmina írta...

Örülök, hogy Te is megkedvelted ezeket a típusú kekszeket! Túl jó, vagyis magas sikértartalmú lisztet sikerült venned, az kelt tésztákhoz szuper, ehhez nem igazán nyerő. A zabpehelyliszt szerintem sokat fog segíteni, egyrészt nem lesz olyan nyúlós a tészta, másrészt omlósabb lesz a kész keksz.
További jó sütögetést kívánok,
Dulmina

Noémi írta...

Köszönöm a választ! Hamarosan újra próbálkozom! :))

Noémi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails