2009. november 11., szerda

Ír gyümölcskenyér (vegán)

Most csak egy esős hétköznapot dobott fel nálam, de a közelgő ünnepekre is jó szívvel ajánlom ezt az egyszerűen elkészíthető, mégis nagyszerű süteményt:

Készítettem egy nagy bögre (mint utóbb megmértem, 4 dl) erős fekete teát, stílszerűen az Irish Breakfast Tea (ír reggeli tea) feliratot viselő dobozból használva hozzá a teafüvet. Ezt ráöntöttem egy tálba rakott 25 dkg mazsolára, és állni hagytam egy éjszakára. Ezidő alatt a tea egy részét felszívta, a többit pedig alaposan megédesítette a mazsola.

Másnap egy keverőtálba raktam 9 púpozott evőkanál (18 dkg) Graham lisztet, 1 evőkanál kukoricakeményítőt, 1 teáskanál sütőport, 1/2 teáskanál őrölt fahéjat és 1/4 teáskanál őrölt szegfűszeget, és jól elkevertem. Ezután hozzáadtam a beáztatott mazsolát levestül, és ezzel is összekevertem. Egy sűrűbb kevert tészta állagú massza lett belőle (ha nem így lenne, akkor ilyenre célszerű kiigazítani további liszt, illetve víz hozzáadásával).

24 cm-es kerámia piteformát kikentem és kiliszteztem, majd belesimítottam a keveréket. Beraktam a hideg (!) sütőbe, majd 160 fokra kapcsolva 60 percet sütöttem (fontos, hogy ne legyen nagyon magas a sütési hőmérséklet, mert így nem ég meg az aljára vagy épp a tetejére keveredett mazsola sem). Eddigre szép piros lett a teteje, és a tűpróba szerint is átsült már a belseje. Az elzárt sütőben hagytam még egy negyed órára, majd rácsra borítva hűlt tovább.

Langyosan már megkóstoltam. Az illatának megfelelően finom, kellemesen édes-fűszeres sütemény, egy bögre teával kiváló uzsonna.

A kiinduló receptet Konyhatündérnél találtam, köszönet érte! A szokásos módosításokat végrehajtva nálam ez lett belőle. A barna liszt egyébként a többi barna hozzávalónak köszönhetően egyáltalán nem látszik, az édességéről pedig a nagy mennyiségű mazsola kiválóan gondoskodik (nálam ezért maradt ki a barnacukor és a mézes máz is - így sem egy épp alulédesített darab). Reformsütiket nem kedvelők elé is bátran tenném.

Idő: kb. 1,5 óra + a mazsola áztatása, ebből kb. negyed órányi munka
Pénz: kb. 350 Ft az egész, amiből 12 szelet biztosan kitelik
A liszt határozottan hazai volt; a tea, mazsola, fűszerek jellegükből adódóan nem.

3 megjegyzés:

Anazar írta...

Örülök, hogy megtetszett és megízlett. Valóban egy egyszerű (az ír konyhára jellemzően) ám finom sütemény. Ízvilága a közelgő ünnepekre is alkalmassá teszi ;-)

Judit írta...

Dulmina, szerinted kenyérsütőgépben is lehetne? Asszem, az pont 160 fokon süt. De nem 24 cm az átmérője, legalábbis az enyémnek.:)

Dulmina írta...

Mindenképpen átméretezném a sütőedény alapterületéhez, hogy ne legyen túl vastag, amúgy egy próbát megérne. Régen, "rendes" sütő hiányában én is elég sokféle dologgal kísérleteztem kenyérsütőben, s bár pont olyan sose volt, mint rendes sütőben, azért a maga módján jó volt. A keverőlapátok tartójánál legyen különösen alapos a kenés-lisztezés, különben csúnyán odaragad.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails