2010. október 6., szerda

Bableves (vegán)

Első ételem az újfajta babból. Amit ugyanis a próba során megfőztem, azt nem kóstolgattam el mindet - bár nem is keveset fogyasztottam el belőle, mert natúr is jó íze volt. A többihez zöldségeket - répát, krumplit és petrezselyemgyökeret, ebben a részesedési sorrendben - főztem másnap, némi sós paprikakrémmel és darált tarkaborssal ízesítve. Így lett belőle egy egyszerű, de igen finom és tartalmas, már-már egytálételnek is beillő leves. Ráadásul örömmel nyugtáztam, hogy a bab főzési ideje épp annyi volt, hogy legközelebb simán megfő a levesben, miközben a zöldségek sem főnek túl. Másik örömteli felfedezésem pedig az volt, hogy a polcon árválkodó füstaroma, ami nagy remények után nagy csalódás volt, mikor anno kipróbáltam, ehhez az ételhez kifejezetten illik (bár nélküle is jó, külön emiatt nem szereznék be füstaromát, de így legalább mégiscsak használom valamire).


Bableves
(vegán recept)


Hozzávalók (4-5 tartalmas adaghoz):
  • 1 bögre apró szemű, fekete hasú bab (hmm... vajon van ennek valami normális, rövid magyar neve?)
  • 5-6 répa
  • 2 marék kis krumpli
  • 4-5 petrezselyemgyökér
  • (ha van, akkor ízlés szerint további zöldségek is kerülhetnek bele, például egy kis zeller, pasztinák, csicsóka igen feldobja)
  • 2 evőkanál olaj
  • 1-1,5 liter víz
  • 1-2 evőkanál sós paprikakrém (lémennyiségtől és persze ízléstől függ, hogy mennyivel jó a sóssága)
  • 1 mokkáskanálnyi frissen darált tarkabors
  • 1 kis csokor petrezselyemzöld vagy lestyán (én most szárított lestyánt morzsoltam bele)
  • 1 evőkanál természetes füstaroma (elhagyható)
Elkészítése:
  1. A babot beáztatjuk legalább néhány órára, vagy akár egy éjszakára.
  2. A zöldségeket meghámozzuk és kis hasábokra vágjuk.
  3. Vastag aljú fazékban felmelegítjük az olajat, majd kevergetve enyhén átpirítjuk rajta a zöldségeket.
  4. Felöntjük annyi vízzel, hogy bőven ellepje, majd hozzáadjuk a babot, a paprikakrémet és a borsot.
  5. Forrás után kis lángon, lefedve főzzük, amíg minden megpuhul benne.
  6. Végül hozzáadjuk az összevágott zöldfűszert és a füstaromát is (ha van).
Megjegyzés:
Más fajta babból is elkészíthető, csak ha annak lényegesen hosszabb a főzési ideje, akkor érdemes külön, sima vízben puhára főzni, majd a végén hozzáadni a roppanós-puha zöldségekhez (a főzővizével együtt), és összeforralni. A fővő bab sűríti valamelyest a levét, így rövid lével készítve nem igényel külön sűrítést. Levesesebb változat esetén kevés vízben elkevert 1-2 evőkanál hüvelyeslisztet főznék még bele a végén.

Idő: kb. 30 perc elteltével lehet enni, ebből 10 percnyi munka, plusz ne feledkezzünk meg a bab beáztatásáról
Pénz: kb. 300 Forint a fenti mennyiség
Hazai alapanyagokból, pár fűszer kivételével.

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

nekem a receptbol hianyzik a voroshagyma es a fokhagyma, egyebkent en is igy csinalom a bablevest.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails