2009. február 5., csütörtök

Alapreceptek - Kelt tészták


Kenyér (vegán):


A legegyszerűbb, leggyakrabban sütött kenyér nálam a dagasztás nélküli kenyér, 100 % Graham lisztből.
Itt írtam róla részletesen: Kenyér - tökélyre fejlesztve :)
Később egy BBD bejegyzés is lett ezzel kapcsolatban angolul, amikor 'kenyerek teljes kiőrlésű lisztből' volt a téma. Itt lépésről lépésre, képekkel illusztrálva írtam le ezt az alapreceptet: My Favourite Bread Step-by-step

* * *

Kelt tészta péksüteményekhez (vegán):
  • 50 dkg teljes kiőrlésű liszt (általában búza, vagy max. fele részben rozs)
  • 1 evőkanál nádcukor vagy méz
  • 2 csipet só
  • 1 evőkanál őrölt lenmag
  • 1/2 csomag sütőpor
  • 1 csomag (7 g) szárított élesztő VAGY 1/2 kocka (2,5 dkg) friss élesztő
  • 1 - 1 1/2 dl étolaj
  • kb. 2 1/2 dl víz
* ha friss élesztőt használok, azt felfuttatom langyos vízben a cukorral/mézzel
* nem szükséges kifejezetten keleszteni, de nem is válik hátrányára, ha úgy jön ki

Ezzel a tésztával készítettem már:
* * *

Pizza alap (vegán):
  • 2 bögre teljes kiőrlésű búzaliszt vagy Graham liszt
  • 1 csomag (7 g) szárított élesztő VAGY 1 dkg friss élesztő, de ezt célszerű felfuttatni a vízben a mézzel/cukorral
  • 1 teáskanál só
  • 1 evőkanál olívaolaj
  • 1 teáskanál méz vagy nádcukor
  • kb. 2 dl langyos víz
* nem szükséges kifejezetten keleszteni, akár az is elég, ha addig áll, míg elkészítem a feltétet - de ha van rá idő, nem válik hátrányára, ha mégis pihen egy fél órát
* a tűzhelyhez tartozó sütőlemezt vékonyan kiolajozom, és kézzel elegyengetem rajta a tésztát, kis peremet csinálva neki a szélén; fogyasztáskor 4, téglalap alakú szelet lesz belőle

Ezzel a tésztával készítettem már:
* * *

Csicsókás kelt tészta (vegán):
  • 1 dl langyos víz
  • kevés méz/nádcukor
  • 1 dkg friss élesztő
  • 25 dkg csicsóka, sós vízben megfőzve, majd meghámozva, krumplinyomón áttörve
  • 30 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt (+ szükség szerint, hogy éppen ne ragadjon)
  • 10 dkg olvasztott vaj/margarin vagy szűk 1 dl étolaj
  • 1 evőkanál őrölt lenmag
  • 1 1/2 teáskanál só
* a csicsókafőzéssel érdemes indítani, majd a hámozás elkezdése előtt felfuttatni az élesztőt
* kb. 1 óra kelesztést igényel, utána tetszés szerint formázható

Ezzel a tésztával készítettem már:
* * *

Tejszínes kalács (lakto):
* a fűszerezés, aszalt gyümölcs hozzáadása tetszőlegesen variálható
* nagyon jól bírja a néhány napos tárolást is, konyharuhába tekerve (vagy ideális esetben a kenyeres zsákban) nem szárad ki
* kenyérsütő géppel is elkészíthető, ez esetben frissen lényegesen jobb, mint utána kihűlve, másnap (itt még egy tojásos változatot írtam; nagy keverőüsttel rendelkező géphez érdemes duplázni a mennyiséget, különben elég lapos lesz)

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

A tejszínes kalács nagyon finom, szerintem érdemes felvenni ide.

A savanyú káposztának nincs külön címkéje, a káposzták közül kellett mindig kibogarásznom :-) És jobbra az alapreceptek közé is érdemes lenne szerintem felvenni.

Sokáig tartott, míg rájöttem, hogy a káposzta egyébként a kuszkusz után következik és az áfonya a zöldfűszer után. Az ékezetkezelést viszont - gondolom - nem lehet megbűvölni.

Dulmina írta...

Köszönöm, jegyeztem. Az ékezetkezelésen sajnos nem tudok változtatni, de a többit megoldom.

Névtelen írta...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails