2009. február 10., kedd

Savanyúkáposztás-krumplis kenyér

Folytatva a megkezdett sort, itt a következő jelöltem "A Krumplis Kenyér" címre. A kiindulópontként használt receptet ebben a gyűjteményben találtam Káposztás kenyér néven, de alaposan átszabtam a saját fejem után. Ez lett belőle:

Meghámoztam 3 kis krumplit (bő 10 dkg), majd felkarikáztam, és 2 dl vízben puhára főztem. A vizet szándékosan nem sóztam meg, mert miután kiszedtem belőle a krumplit, öntöttem hozzá még 1 dl hideget meg félretettem egy kicsit hűlni, majd amikor már csak langyos volt, felfuttattam benne 2 dkg friss élesztőt egy kis barnacukorral.

Közben egy nagy tálban összetörtem a krumplit, majd mellétettem kb. ugyanannyi savanyú káposztát, nagyjából lecsepegtetve a levétől. Aztán hozzászitáltam 20 dkg teljes kiőrlésű búzalisztet meg ugyanennyi teljes kiőrlésű rozslisztet. Tettem még hozzá 1 evőkanál őrölt lenmagot, 1 teáskanál sót, és 1 teáskanál köménymagot (egy része őrölt, egy része pedig egész volt). Hozzáadtam a felfuttatott élesztőt, majd lágy, de éppen nem ragadós tésztává gyúrtam. Hurkává formáztam, és kiolajozott püspökkenyérformába fektettem.

Langyos helyen a duplájára kelesztettem (kb. 1 óra), éles késsel bevagdaltam a tetejét, majd megsütöttem. Előmelegítés nélkül 200 fokon 30 percig, majd 180 fokon 20 percig sütöttem, és utána még 10-15 percig az elzárt sütőben hagytam.

Már a sütés közben ígéretes illata volt, és az íze sem okozott csalódást. Állagra a dagasztás nélküli kenyérre emlékeztet, de ebben itt-ott látszanak a káposztaszálak, és persze az íze is egészen más. Jó ötletnek bizonyult a rozsliszt és a köménymag is.

Szerintem kenyérsütő géppel is elkészíthető, akkor még futtatni sem kell az élesztőt. A krumpli és a főzőlé langyosra hűtését viszont nem hagynám ki, és mindenképpen figyelemmel kísérném a dagasztást, mert a káposzta nedvességtartalma is befolyásolja a tészta állagát. Elképzelhetőnek tartom továbbá, hogy az átlagosnál picit hosszabb sütéssel lesz az igazi a belseje (tehát inkább a sötét héjszínt állítanám be).

3 megjegyzés:

Bridge írta...

Elég gyakran készítek krumplis kenyeret, de a savanyú káposzta lett volna az utolsó összetevő, ami eszembe jut még mellé :)
Viszont így, biztatásra lehet, hogy megpróbálkozom vele.

Dulmina írta...

Engem is az ötletadó recept bátorított, bár abban még párolt káposzta szerepelt. Viszont 10 dekát nem csinálok külön, maradékként meg nem volt kilátásban. Aztán beugrott, hogy a káposztás csiga milyen finom volt savanyú káposztával...
Tény, hogy nem egy szokvány ízvilágú kenyér, de nekem határozottan ízlik.

Norka írta...

Ezt kipróbálom, csak élesztő helyett kovásszal. Bár még sosem csináltam kovászt, most nekilátok:))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails