2008. szeptember 20., szombat

Csicsókás pogácsa

Ma újabb adag csicsókát termeltem ki a kert aljában. Az aprajából ezt a pogácsát készítettem, a nagyobbakat pedig eltettem holnapra valami olyan ételhez, amibe reszelni kell.



A csicsókát megmostam, majd enyhén sós vízben puhára főztem. Hűlni hagytam, aztán lehúztam a héját (már amennyire lehetett: ahol vastagabb, ott tényleg lejött, a nagyon zsenge, hófehér kis gumókról viszont nem igazán - de nem is lett zavaró, ami ott maradt). Krumplinyomóval összetörtem. Ha püréként akartam volna tálalni, nem örültem volna az enyhén szürkés-barnás színének. Viszont szerencsére ebben a tésztában ez egyáltalán nem látszik.

1 dkg friss élesztőt belemorzsoltam 1 dl langyos vízbe, majd hozzáadtam egy fél teáskanál mézet, és állni hagytam.

Addig egy tálba belemértem a következőket:
25 dkg csicsóka (nyersen ennyi!), a fent leírtak szerint előkészítve
30 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
10 dkg vaj, megolvasztva
1 evőkanál őrölt lenmag
1 1/2 teáskanál só

Hozzáadtam a felfuttatott élesztőt, és lágy, de éppen nem ragadós tésztává gyúrtam. Nekem ennek az állagnak az eléréséhez hozzá kellett még adnom majdnem 10 dkg teljes kiőrlésű lisztet. (Valószínűleg nagy mértékben függ a csicsóka víztartalmától, hogy mennyi lisztet vesz fel - és ez ugye garantáltan friss volt.)

Letakarva a duplájára kelesztettem (kb. 1 óra).

Kinyújtottam, a két szélét középre hajtottam, majd így folytattam a nyújtást. A hajtogatást a másik két széle felől megismételtem, majd amikor úgy három centi vastag volt, a tetejét megszórtam darált dióval, aztán így nyújtottam tovább, úgy másfél-két centi vastagra. Késsel bevagdaltam a tetejét, majd kiszaggattam. A kész pogácsákat kivajazott tepsire sorakoztattam. 180 fokon 30 perc sütés kellett nekik, hogy alul-fölül szép pirosak legyenek. A szaggatáskor lehullott darabkákat összegyúrtam, és az előbbiek szerint további pogácsákat formáztam belőle. Összesen több, mint 50 db lett, igaz, a legkisebb szaggatóval (kb. 4 centi átmérőjű).

Finom, laza, réteges, enyhén ropogós lett, észrevehető, de nem tolakodó csicsóka-ízzel. Nem utoljára sütöttem! :)



Az alapul szolgáló receptet itt olvastam. A szokásos reformosítást persze ez sem úszhatta meg :)

9 megjegyzés:

Bernadett írta...

Kedves Dulmina!
Az utóbbi hetekben szorgalmasan olvaslak és gratulálok:igazán inspirálóak a receptjeid.
Ajánlom is, amikor csak tudom :)
Minden jót!

Dulmina írta...

Köszönöm! :)

Peter Toth írta...

Pusz-pusz Dulmina !
Mi is szoktunk csicsókás pogácsát készíteni. Viszont minden alkalommal olyan keményre sikerül hogy elneveztem kutyadobáló pogácsának.A feleségem nem hajlandó megenni. Egyébként a csicsókáról van egy vidám képem a honlapomon:
http://kedvescimbora.extra.hu/?makid=10

Peter Toth írta...

Szia Dulmina!
Mi is többször sütöttünk csicsókás pogácsát, viszont mindannyiszor olyan kemény lett, hogy elneveztem kutyadobáló pogácsának.A feleségem nem hajlandó megenni. Amúgy a csicsókáról van egy vidám képem a honlapomon. Ha van kedved nézd meg itt:
http://kedvescimbora.extra.hu/?makid=10

Dulmina írta...

Hmm... Ez a csicsókás pogácsa nekem mindig finom puha, még másnap is (azóta már többször készítettem). Egyszer nekem a mákos pogácsa lett szép, de iszonyú kemény: ott viszont tudom, hogy a sütéssel volt baj, mert légkeveréses sütőben meg akartam úszni egyszerre a két tepsit, és az alsót visszatettem még, hogy szép színe legyen a tetejének. Nem kellett volna, mert jól kiszáradt :( Sebaj, ledaráltam zsemlemorzsának :)

Aranyos az a csicsókás kép, a nagyok nálam is vannak ekkorák! De a cica sem kispályás :)))

Névtelen írta...

Pusz pusz Dulminatündér!
Nem hagytuk annyiban ezt a csicsókás pogit.A te recid figyelembevételével készítettünk egy újabb adagot. Azzal a különbséggel, hogy magot nem szórtunk a tetejére. Eléggé vizes állagot vett fel a csicsóka, így 1kg liszt kellett hozzá hogy helyrehozzuk. Ez sütés után már normális keménységü lett.Azt gyanítom hogy előző két alkalommal sokáig sütöttük. Ezért lett igen kemény. Muszáj volt sokáig sütni mert az istennek se akart megpirulni a teteje.Márpedig a sápadt színü pogi sületlen érzést kelt a fogyasztóban.Senki se eszi jó étvággyal. Szóval most jó nagy adag készült.Puhaság rendben, viszont az íze megse közelíti a krumplispogi ízét. 3 napig eszegettem amire elfogyott. Tejfölt, kőrözöttet kentem a tetejére és piros paprikát ropogtattam hozzá. Így sikerült csak elfogyasztanom, de végül is elfogyott. / hála istennek/
üdv
mindenki kedvescimborája Győző

Dulmina írta...

Sajnálom, hogy nem jött be, talán a sok liszttel nagyon eltolódtak az arányok... Néha én is járok úgy, hogy nagyon izgatja a fantáziámat egy recept, kipróbálom, és lelkierő kell, hogy elfogyjon az alkotás. De legalább nem izgat tovább :)

Névtelen írta...

Szia Dulmina.
Nekem van kertem .Elég sok növény szeret nálam. Elhatároztam, hogy ültetek csicsókát.Kérdezném Tőled, hogy elég -e ha a piacon veszek csicsókát és azt elültetem, vagy esetleg tudsz segíteni csicsóka gumó ügyben?Szívesen megfizetném.
Köszi a választ .
Üdv Zsuzsa
tamilzsu@freemail.hu

Dulmina írta...

Ha piacon tudsz venni csicsókát, az tökéletes, nekem is úgy lett az első adag. Egyébként épp mostanság jó ültetni is.
Ha esetleg gond lenne a beszerzés, akkor van nálam egy ilyen "játék"; igaz, elég sokan jelentkeztek már, de a lehetőségeken belül próbálok minél többeknek küldeni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails