2008. szeptember 3., szerda

Komposztálás

Lépten-nyomon emlegetem, de úgy gondolom, megér egy külön bejegyzést is a téma. Merthogy bő egy éve, a kertes házba költözés óta egyértelmű volt számomra, hogy valamilyen módon belevágok a komposztálásba. Ha másért nem, a rengeteg kerti hulladék hasznosítása miatt, hiszen könnyen beláttam, hogy hiába venném nagy tételben a szemeteszsákot, akkor sem tudnám mindet becsomagolni. És akkor az elszállításról még szó sem esett...

Az egyszerűtől a bonyolultig számos dolog rémlett ezzel kapcsolatban, így az "öntsünk tiszta vizet a pohárba" mottó jegyében szétnéztem kicsit a neten. Itt is akadt persze minden, csak pontosabb és kézzelfoghatóbb formában. Végül ezt az írást tartottam kellően átfogónak, megalapozottnak és gyakorlatiasnak is egyben.

Az alapanyag közben szépen gyűlt: korábban lakatlan házról lévén szó, rengeteg avar a kertben, a fákról letört gallyak, aztán ennek feltakarítása után a növésnek indult fű, no meg a kipusztult fák kivágása és a megmaradók csinosítása folytán újabb gally-hegyek. A konyhai hulladék megfelelő része emellett szinte eltörpült, de azért ahogy egyre inkább elmozdultam a vegetáriánus táplálkozás irányába, nem is volt elhanyagolható.

Nyithattam volna egy kupacot a kert aljában, de az nem is lett volna túl szép, meg túl hatékony se. A ház "tartozékaként" volt viszont egy kupac rossz deszka, némi kreativitással abból lett komposztáló. A hivatkozott cikkre alapozva 1 köbméter alá nem akartam menni a mérettel, meg amúgy is inkább sok volt már az alapanyag, ráadásul ahogy folyt a kertrendezés, még több volt kilátásban. A pontos méretet persze a deszkák hossza határozta meg. Gyakorlati megfontolásból végül ilyen lett a komposztáló:

A kert egy viszonylag árnyékosabb helyén a négy sarokoszlop van leásva a földbe, az oldalait pedig drótok tartják (ezek a villanyszerelés kapcsán kerültek ki a falból). Így a ki- és bepakoláskor tetszőleges oldalakat le lehet venni, hogy könnyebb legyen hozzáférni a tartalomhoz. Itt a két hosszú oldal alapja ajtókeret lehetett valamikor, a vége meg talán raklap vagy valami olyasmi... Az egész közel van a kerti csaphoz, így nagyon száraz időben nem kell messzire vinni a kézmosáshoz / gyümölcs- vagy zöldségmosáshoz / egyebekhez már használt vizet. (A szőnyeggel letakarás nem igazán jött be.)

Vegyesen érdemes tenni bele a szárazabb és nedvesebb, könnyebben és nehezebben bomló részeket. Pontos rétegezéssel és forgatással viszont nem bajlódtam. Sőt, inkább tömöríteni kellett, hogy minél több beférjen. (Egyébként ahogy érik, magától is megy lejjebb, elég sokat - a fenti képen ami látható, nyár elején még bőven púpozva volt, és a szélén is a legfölső lécig.) Mivel "érkezési sorrendben" került bele a tartalom, és tavaly nyártól idén tavaszig nem volt elég idő arra, hogy minden lebomoljon (a gallyak nagy része bizony megmaradt), tavasszal elég nagy munka volt kinyerni belőle a használható részt (egyébként meglepően sok volt összesen!), a többit meg visszarakni legalább még egy évre.

A kinyerés azért volt fontos, mert az újonnan telepítendő növények alá bőségesen kellett valami tápanyag, hiszen ezen a homokos talajon amúgy nem sokra vinnék. Tényleg szembetűnő a különbség az itt-ott vadonban nőtt, és a feljavított földbe ültetett növények között. Sőt, amelyik keveset kapott a jóból, az sem olyan szép, mint ahová vastagabb rétegben, és esetleg nem is csak az adott növények alá, hanem egész sávban került a komposzt. Meg egy kis földdel elkeverve ezt töltöttem a kiürült tejfölös / joghurtos / kefíres dobozokba tápkockának, amit utána palántanevelésre használtam. Természetesen ebből kaptak a virágládába ültetett növények is.

A komposztáló újbóli megpakolásakor a gallyakat igyekeztem a tartalom belsejébe rakni, mert ott hatékonyabb a bomlás. A külső 30-40 centivel nem sok minden történik (ezért is nem érdemes egy bizonyos méretűnél kisebb halmot tartani), oda inkább csak fű került. Meg a jobb takarás érdekében az oldalára juliskababot futtattam (mellé vetve), a tetejére pedig sütőtököt (ezeket a sarkokba ültettem földlabdával). S mivel komposztálandó alapanyagnak még mindig nem vagyok híján, ezt bepakoltam úgy, hogy ne kelljen hozzányúlni a közeljövőben, a folyamatosan gyűlő egyebeknek pedig nemrég egy másik hasonló hely vált szükségessé.

És akkor a két "kockáról" még nem is írtam... Ezek köbméteres kockák, de nem a föld fölött, hanem a föld alatt. Nagyobb növények telepítéséhez kinézett helyen, a helyszínen előállítva nekik a "betevő". Ugyanaz van benne, mint a föld feletti komposztálóban, csak földdel rétegezve. Az egyikre végül tavasszal a kis fenyő (volt karácsonyfa) került, a másik még kiadó...

A két szomszéd nagy csodálkozással nézte az építményeket, nem igazán értették, hogy mire jó ez. Próbáltam egyszerűen elmondani, de még így is nagyon profinak és csodabogárnak tűntem a szemükben :) Azt mindenesetre díjazták, hogy a látványra is mentem a kialakításnál. A megfelelően tartott komposzthalom pedig egyáltalán nem büdös (sőt, olyan finom földes illatú), úgyhogy egy szavuk sem lehet.

Amiket minden további nélkül belerakok:
  • letört gallyak, lehetőleg összeaprítva, középre
  • korhadásnak indult fadarabok, lehetőség szerint összetörve, középre
  • lekaszált fű, zölden
  • kihúzott gyomok (nem várom meg, míg felmagzanak!)
  • mindenféle zöldség- és gyümölcstisztítási hulladék (amikor a gyümölcs nem cefrébe megy)
  • tojáshéj
  • használt papírzsebkendő, szalvéta, papírtörlő (de csak ha nem olajos! - mert ez esetben gyújtós)
  • összegereblyézett avar
  • elhalt növényszárak
  • fogyasztásra nem alkalmas étel, de csak ha tisztán növényi eredetű (pl. penészes zöldség, gyümölcs, későn észrevett hibás befőtt, lekvár (egy-két üveggel azért előfordul, az összeshez képest persze elenyésző mennyiség), molyos, sajnos már nem megmenthető dolgok, stb.)
Ami viszont jobb, ha kimarad:
  • csonthéjas magok (szilva, barack, stb.) - avagy nem akarok mindenütt "vadon nőtt" fácskákat
  • színes, fényes papír
  • cserépdarabok, kavicsok (a szomszéd tetője sajnos porlik, és ide is hull a darabokból)
  • mindenféle műanyag
  • zsiradékok
  • ha nagy néha kerül állati eredetű konyhai hulladék (szalonnabőr, csont, stb.) - nagy mennyiségűtől állítólag büdös lesz, meg a kóbor állatokat sem akarom ideszoktatni
  • nekem ugyan nincs diófám, így nem merül fel a kérdés, de úgy tudom, hogy a diófalevél nem jó bele

14 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kedves Dulmina! Régi olvasódként most nem bírtam ki megjegyzés nélkül, bár eddigi munkásságod lenyűgözött :) Mi sajna panelszerű házban lakunk, de álmaink háza körül szintén lesz komposztáló. Némileg továbblépve, mert igazából ennek van értelme. A férjem rengeteget böngészett, ezeket találta:
http://www.eautarcie.com/Vizonellato/Bevezeto.htm
http://www.eautarcie.com/Vizonellato/5.Alomszek/E.Komposztkeszites.htm
http://www.eautarcie.com/Vizonellato/5.Alomszek/a_vece_nelkul.htm
http://www.eautarcie.com/Vizonellato/5.Alomszek/b_a_pottyantostol_az_alomszekig.htm
http://www.eautarcie.com/Vizonellato/5.Alomszek/c_az_alomszek.htm
Így nincs drága csatornadíj, ami alól falun igen bajos kibújni ugyan, de meg lehet csinálni. Bár a szomszédok még csak ettől néznének igazán csodabogárnak :) Mondjuk az is elég furi, hogy a komposztálódon meglepődtek. Nem is igazi falusiak :)
Marcsi

erős ildikó írta...

De jó, hogy írtál erről! Mi a komjáti házunkban (ahol még csak ideiglenesen tartózkodunk néha) idén elkezdtük a komposztálást. Nekem is több okból tetszik és praktikusnak tűnik. Műanyagot, cserepet, fényes-fémes papírt nem hordunk oda, de én pl. az állati eredetű hulladékot beleteszem. Lehet, hogy nem kellene. A szagával nekem sincs gondom, mert a kerti zöldhulladék olyan nagy arányú a többivel szemben, hogy teljesen "semlegesíti" a többit. Még nem fotóztam le, de jövőre talán - ha már szép is lesz - mindenképpen megteszem.

Dulmina írta...

Marcsi!
Köszönöm az olvasnivalókat, még nem ismertem, de hasznosnak látszik. Mindenképpen tanulmányozni fogom komolyabban is.
Szomszédaim mentségére szóljon, hogy ők bent laknak Szegeden, így talán nem várható el tőlük ez a falusias gondolkodás. Én is csak "eredetileg" vagyok falusi, ezt a sok jót Szeged szélén, egy nyaralóban (hivatalosan az, de egyre többen laknak is erre) követem el.

Napmátka!
Ennek örülök! A szépség nem számít, akárhogy működik ez, és a szétrakott komposzt csodát művel a kerttel.

Unknown írta...

Nekem van diófám. A levele semmilyen problémát nem okozott még.

Szeretettel

Almássy Tamás

cika írta...

Kedves Dulmina,mikor fűszerőrleményt készítesz citromhéjból, gondolsz arra, hogy az mivel volt tartósítva,permetezve,stb.?!
Én már hosszabb ideje horvátországi nyaralásokról gyűjtögetek fáról származó citromot, mandarint,stb.Amit olvastam a kereskedelmi citrusfélékről, az elborzaszt.

Dulmina írta...

Most már nagyon ritkán fogyasztok ilyesmit (egész évben ha elfogy nálam egy kilónyi citrom, de lehet, hogy még annyi se), úgyhogy nem ettől fogok meghalni :)
Nagyon sok téren kiiktattam már az ilyen mérgeket az életemből, de azt is belátom, hogy teljesen nem lehet. Abból a kicsiből meg inkább nem csinálok lelkiismereti problémát.

Eszter írta...

Szia Dulmina, nahat, hogy komposztalsz is, ez nekem uj volt! Szuper! Nekunk ket hete van a kertunkben komposztalo, es az lenne a kerdesem, hogy irtad, a papirzsepit, keztorlopapirt is beledobod. Az nem baj, hogy ezek klorozottak? Vagy tevedek, es nem? Vagy te eredendoen csak nem klorozottat veszel? Bocsanat az egyszeru kerdesert, de nem is tudom, azt hittem, minden papir (kiveve a bio) klorozott?
Koszonom valaszodat elore is,
Eszter Franciaorszagbol

Dulmina írta...

Ez jó kérdés :) Alapvetően igyekszem újrahasznosított meg környezetbarát meg lehetőleg a közelben gyártott papírárut venni, de hogy klórozottak-e, arról nem találtam semmit azoknak a csomagolásán, amik épp vannak itthon. De végülis arányában elenyésző mennyiségről van szó, így nem hiszem, hogy sok vizet zavar (egy részét télen gyújtósnak használom inkább a cserépkályhába, de fűtési szezonon kívül nem kerülgetem a gyűjteményt, ha nem muszáj).
Nemrég itt találtam egy jó kis listát meg szakértői magyarázatot, érdemes átböngészni.

sz.marika írta...

Kedves Dulmina! A tündérkonyhádban előfordultam már, :-))így nem jöttem teljesen "idegen" helyre, mikor rákerestem a komposztálásra és a blogodra hozott a "Gugli":-))
Kezdő vagyok, nagyon kezdő, 3 napos komposztáló:-)) és nagyon köszönöm ezt a bejegyzést, a sok hasznos tanácsot.
Mi egy alapítványit ovit támogatandó program keretén belül tettünk szert egy komposztálóra. Nagy lelkesedéssel kezdek hozzá. Bár én született vidéki-kertesházas vagyok eddig nem mertem belevágni, remélem sikerül valamit produkálnom. Mégegyszer köszönet:-)
sz.m

Dulmina írta...

Kedves Marika!
Örülök, hogy több témában is találtál nálam hasznosságokat. A komposztálás elronthatatlan, azóta még több alapanyag került hozzá, így még nagyobb mennyiségben csináljuk évről évre, növényeink nagy örömére. Közben jött a párom, aki dísznövénykertész, teljesen le volt nyűgözve, hogy én ezzel is foglalkozom, és ilyen praktikusan megoldva. Türelem az kell hozzá, de ha egyszer beindul a dolog és minden tavasszal van érett komposzt is, akkor nem is olyan nehéz kivárni. Nagyon jó, hogy az ovisok látnak ilyet, biztos vagyok benne, hogy felnőve hasznos dologként emlékeznek majd vissza rá (mint én is pl. az ottani veteményre).

Almássy Tamás írta...

Komposztálás témában ajánlom ezt az oldalt sok szeretettel, nagyon hozzáértők! Még panel komposztálási programokat is indítottak. :-))

http://szike.zpok.hu/komposztalni-akarok
http://szike.zpok.hu/hirkomposzt
http://szike.zpok.hu/kerdezz-felelek
http://szike.zpok.hu/gellert-miklos

Idézet tőlük, a lényeg az utolsó mondat, a komposzt "magától" létrejön, HA HAGYJUK.:

"A kukába kerülő háztartási hulladék egyharmada különösebb fáradság nélkül komposztálható. A konyhai zöldség-, gyümölcs maradványokat, a kertben lehulló faleveleket, a levágott füvet, az elszáradt virágokat zöldjavaknak nevezzük. A talajban lakó milliárdnyi apróbb-nagyobb élőlény ezekből „állítja elő” a humuszt vagy más szóval a komposztot - ha hagyjuk."

Dulmina írta...

Kedves Tamás!
Olvasóim nevében is köszönöm szépen a linkajánlót a témához.

sz.marika írta...

Kedves Dulmina!

Elnézést, hogy megint zavarlak, meg a tegnapi kacifántosra sikerült "ovis" mondatért is:-)
Nem akartam hinni a szememnek, amikor azt írtad a kommentemre válaszolva, hogy a párod dísznövénykertész.
Ez azt jelenti, hogy ért a virágokhoz ugye?:-) Tudom, hogy nagyon nem idevaló téma, se nem gasztro, se nem komposzt, de én már "feltúrtam" a fél internetet, írtam fűnek-fának, hogy kiderítsem egy elpusztult virágom nevét. Eddig eredménytelenül. Ne haragudj, hogy ilyet merészelek, de a párod nem tudna nekem segíteni? Itt lenne a kérdés alanya:-))

http://sz-pont-marika-foltos-dolgos.freeblog.hu/archives/2012/06/14/Begonia-volt_nekem_egy_begoniam/

Előre is köszönöm:-))
sz.m

Dulmina írta...

Kedves Marika!
Igazán nem kell elnézést kérned, szívesen veszek minden kommentet, a témához lazábban kapcsolódókat is. Megmutattam a páromnak a virágot, de így kapásból sajnos ő se tudta megmondani, hogy mi ez (azon kívül, hogy valamiféle begónia, de ez meg ugye nem újdonság). Most nem otthon vagyunk, így korlátozottak a lehetőségeink, de megígérte, hogy utánanéz - most már ő is kíváncsi ám :) Amint kiderítettünk valamit, jelentkezem!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails