2007. október 6., szombat

Natúrbefőtt

A hétvégi piacolás eredményeképp egy kiló szép, nagy, kerek szemű szilva is került hozzám. S mivel nem csak szép, hanem finom is volt, rögtön kombinálni kezdtem… Rumosszilva lett belőle, de nem ám akárhogy!

Még a nyáron olvastam a receptet, és egyből megmozgatta a fantáziámat: olyan befőtt, hogy csak a gyümölcs van benne, és más semmi. Se víz, se cukor, se tartósító, semmi. 100% gyümölcs (na jó, meg egy kis levegő :-) Csak be kell rakni az előkészített gyümölcsöt az üvegbe, rácsavarni a fedőt, aztán ezeket be a kuktába, vizet önteni rájuk, rázárni a kuktát, alágyújtani, és fütyüléstől számítva még 15-20 percig főzni takarékon. A gyümölcs úgy az üveg kétharmadáig összeesik, levet enged, és szépen elvan. Ilyen egyszerű. Nyilván olyan gyümölcsből érdemes csinálni, ami úgy a maga valójában finom. Mondjuk amit frissen is szívesen megennék.

Nyáron őszibarackból csináltam, most meg ebből a szilvából. Most a szilvára tettem egy-egy kanál rumot, de mást semmit. Télen pedig majd kiderül, hogy tényleg annyira finom-e az ilyen befőtt, mint a friss gyümölcsök.

------------

Utólagos kiegészítés két befőzési szezonnal később:

Az így eltett befőtt fantasztikusan átható illatú és ízű, igazi "nyár a télben". Így aztán mostanra már szinte teljesen kiszorította nálam a hagyományos, lével készített, kompót-szerű befőtteket. Ennek ugyan kevesebb a leve (csak amit a gyümölcs enged), az viszont igen koncentrált. Édesíteni egyáltalán nem szoktam - azt elintézi a finom gyümölcs -, néha viszont opcionálisan kerülhetnek bele egyéb ízesítők (rum, fahéj, stb.).

Képek és ötletek - ezeket mind ilyen módszerrel tettem el, bár helyenként trükközni kellett egy kicsit:

21 megjegyzés:

Lívi írta...

Szia! Most találtam rá a blogodra, és nagyon tetszik! :-)
Milyen lett ez a befőtt? Jól elállt? És az íze?

Dulmina írta...

Szia!
Isten hozott a viruális konyhámban! :-)
Ez a befőtt valami egészen kivételes lett! Kicsit tartottam tőle, hogy nagyon lágy a gyümölcs, de nem volt puhább, mintha hagyományosan, lével felöntve dunsztoltam volna. Az illata és az íze hihetetlenül átható, igazi nyár a télben. Persze ennél kiemelten fontos, hogy ízletes, elég érett gyümölcs legyen az alapanyag. Meg jól záródjon a fedő (ezt vagy az üvegbe vizet öntve ellenőrzöm előtte, vagy új fedőket avatok), és akkor nincs gond a tartóssággal.

Lívi írta...

Hát ez szuper! Épp pár hete beszéltük a férjemmel, hogy cukor nélkül kéne befőzni, úgyhogy azt hiszem, ezt ki fogom próbálni. :-)
Köszi!

Éva írta...

és meddig kell vízben állnia az üvegeknek a kuktában?

Dulmina írta...

Én az üvegek nyakáig bátran fel szoktam önteni. Ha kisebb üvegek vannak egymáson, akkor úgy, hogy a legfelső is jól benne legyen a vízben. Ha csak annyit készítek, ami befér egyszerre, akkor a kuktában hagyom kihűlni, ha többet, akkor elzárás után fél-egy órával fogókesztyűvel kiszedem a kuktából, átrakom szárazdunsztba, a meleg vízhez öntök egy kis hideget, belepakolom a következő menet befőttet, aztán hadd szóljon!

Marcipán és Frutti írta...

Ebből a receptből tavaly isteni körtebefőttünk lett.Manó úgy ette...Köszönöm.Még sosem raktam el semmit,jó volt elsőre a sikerélmény:)Azon törtem a fejem,hogy ezzel a technikával a ledarált,botmixerezett gyümiket el lehetne tenni lekvárnak.Biztos elég natúr lenne,de a körte is isteni volt.Mit gondolsz?:)

Dulmina írta...

Örülök, hogy bevált a recept :)
Ízre a ledarált gyümölcsökből is finom lenne, csak a lekvárnál vagy dzsemnél hígabb, inkább öntet állagú lesz úgy.

Marcipán és Frutti írta...

Az előző adag befőttet hűtőben tároltam,de idén többet szeretnék készíteni,ami nem biztos,hogy befér,így gondoltam inkább megkérdezem Tőled,hogy eláll -e a kamrában felbontás nélkül?
Köszi

Dulmina írta...

Amelyikre kihűlve jól ráhúzódott a fedő, az simán bírja. Találtam nemrég egy üveg tavalyelőtti őszibarackot, annak sem volt semmi baja (felbontással ellenőrizve), és a tavalyi, közel száz üvegnyiből sem romlott meg egy sem. (Talán kettő volt olyan, amire rosszul húztam rá a fedőt, de ezt még a címkézéskor észrevettem, és azon frissiben elfogyasztottam.)

Névtelen írta...

Szia!
Sajna nincs kuktám, működik ez fazékban lassan felforralt vízben is szerinted? Köszi

Dulmina írta...

Eddig is úgy sejtettem, hogy működnie kell kukta nélkül is, de nemrég úgy alakult, hogy ki is próbáltam cseresznyével. Úgy válogattam üvegeket, hogy a berakott fazekat le is tudjam fedni (a saját, jól záródó fedőjével), így felforraltam nagy lángon, majd takarékon főztem 20 percig (csak annyira legyen azért takarék, hogy a fedő alatt forrjon az üvegek közé öntött víz rendesen). Teljesen ugyanúgy viselkedett és ugyanúgy néz ki, mint a kuktás. Egyébként a ráhúzódott fedő a lényeg, akkor nem lehet gond a tartóssággal.

Névtelen írta...

Szia!

Kezdő háziasszony vagyok.

Azt kérdezném, hogy kimagozod a cserit/barackot mielőtt az üvegbe teszed? Meddig áll el? Kihűlni pedig a fazékban hagyjam kihűlni? Szeretném én is kipróbálni, de sajnos nekem sincs kuktám.

Nagyon tetszik, hogy nem kell hozzá cukor és tartósítószer sem.

Köszi szépen a válaszod.
Várom a további recepteidet. :-)

Dulmina írta...

Kimagozott és egész gyümölccsel is ugyanúgy működik, ízlés dolga, hogy valaki melyiket kedveli (jómagam a cseresznyét nem szoktam magozni, a barackot igen, meggyből meg teszek el ilyet is, olyat is).

Ha jól ráhúzódott a fedő, akkor ugyanúgy eláll, mint a hagyományos befőtt. Eddig nálam 2 évet ért meg a legrégebbi, és semmi baja se volt felbontáskor.

Ha egy menet van, akkor a fazékban hagyom kihűlni, ha több, akkor csak valameddig hagyom hűlni benne, aztán kiszedem, és egy vastag plédbe bugyolálom (az a lényeg, hogy lassan hűljön ki - ez az úgynevezett szárazdunszt). Így a fazékba már tudom pakolni a következő adagot.

Névtelen írta...

Szia!

Tegnap kipróbáltam cserivel és már nagyon várom a végeredményt, mert most hűlöget.

Nagyon szeretjük a párommal a befőttek levét. Szoktál úgy készíteni hogy vizet is öntessz a gyümire? Ha igen, hogyan készíted a levet?

Szép napot!

Dulmina írta...

Remélem, tetszeni fog a végeredmény!

Régebben nálam is hagyományos módon, lével mentek a befőttek, de akkor valamilyen módon ízesíteni kell, mert natúran elég "vízízű". Ezért némi édesítőszer (gyümölcscukor vagy folyékony édesítő, ízlés szerint), meg a gyümölcs jellegétől függően esetleg citromlé, fahéj/szegfűszeg, barackmag, stb. került még bele. Mostanában inkább külön teszek el ivólevet (erről itt írtam).

hallohallo írta...

szia Dulmina,
órák óta keresgélem ezt a bejegyzést, ma fogyasztottuk el az utolsó üveggel a tavaly eltett natúr rumos szilvát, és rájöttem, hogy nem mentettem el a receptedet :)
szerencsére megtaláltam! isteni lett, 1 evőkanál rumot tettem 1-1 kis üveg szilvabefőtt tetejére, a mai adag kókuszgolyó közepébe ment feldarabolva, de házi csokoládébonbon töltelékének is valami fantasztikusan finom.
köszi még egyszer!

Dulmina írta...

Örülök, hogy nektek is ízlik az így eltett befőtt, nálunk is ez a favorit továbbra is. Azért pedig külön köszönet, hogy meg is írtad nekem, jólesik a visszajelzés.

gabóca írta...

Szia Dulmina!
Most kaptam egy vödör csermeggyet,mivel nincs semmilyen receptem amit hamar el lehet készíteni,itt kezdtem el keresgélni.A Te recepted tetszett meg ,mert nem kell semmi hozzá csak a gyümölcs,ráadásul jól leírtad bátran neki lehet állni.Biztos nagyon finom lesz,majd beszámolok róla.Köszönöm hogy megosztod velünk a tapasztalataidat..Nekem nincs kuktám,de mivel leírtad hogy fazékban is meg lehet csinálni megyek és neki is állok.Jó hétvégét kívánok.Szia.Gabóca.

Dulmina írta...

Kedves Gabóca!
Jó munkát a befőzéshez, remélem, ízleni fog a végeredmény!
Dulmina

Névtelen írta...

Kedves Dulmina! Csak szeretnék még pár kérdést feltenni, hogy biztosan jól értem-e. Nekem nincs a kuktámhoz semmilyen kiegészítő betét, anélkül is csinálhatom benne a lekvárt? Simán leteszem az aljába az üvegeket, és biztosan nem fognak szétrobbanni a melegtől...? És jól értem, hogy egymás tetejére is pakolhatom az üvegeket (a kuktám inkább magas, mint széles? És a kuktában lekvárt is lehet így főzni vajon? (Eddig csak a kenyérsütő gépemben próbáltam, az működik.) Köszönöm szépen előre is!

Dulmina írta...

Szia! Az én kuktámhoz sincs semmilyen betét, csak simán rakom bele az üvegeket, ha kicsik, akkor akár több rétegben is, vagy fektetve, ahogy legjobban férnek, és a végén még rá tudom ügyeskedni a kukta fedelét. Első nekifutásból én sem hittem el, hogy nem fog felrobbanni meg ilyenek, úgyhogy emlékszem, legelőször egyszerűen csak egy sima csapvízzel töltött Kubus üveggel tettem egy próbát. És csodák csodája, épségben került elő a dunsztolás után, a fedele is ráhúzódott, úgyhogy következő körben már rendes befőttekkel folytattam. Befőttet, ivólevet meg húsdarálón áthajtott "szószt" (paprika, paradicsom) dunsztoltam már kuktában, lekvárt még sose, úgyhogy arról nem tudok nyilatkozni. Magát a lekvárt nem főzném benne, mert egy lezárt kuktából nincs hová párolognia a víztartalomnak. Habár... nekem a kenyérsütős dzsemnél is ez volt a problémám; végülis nem lett rossz, de nem is jött be annyira, hogy ezentúl rendszeresen úgy akarjam csinálni - szóval azt mondom, ízlés dolga, akár működhet is. Mondjuk nálam a kipróbálás akadálya, hogy az öreg kuktámnak kisúrolva is olyan a belseje, hogy közvetlenül nem tennék bele ételt, az üveges dolgokhoz viszont nagyon bevált.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails