2007. október 7., vasárnap

Receptek keksznyomóhoz – 1. rész: Édesek

Gyerekkorom egyik nagy kedvence volt a „puskatészta”. Erre a névre a készítéséhez használt eszköz kinézete miatt szolgált rá: egy henger, aminek az alján van egy cserélhető fémlap, különféle alakú lyukakkal, a tetején pedig egy prés, apró fogakkal és egy karral. A hengerbe kell rakni a tésztát, aztán az egészet ráállítani a tepsire, és a kar lenyomásával már jönnek is a szép kis kekszek.

Ennek a szerkentyűnek a mai reinkarnációjára sikerült szert tennem még tavaly karácsony előtt, és azóta számos receptet kipróbálni/kikísérletezni hozzá. Nem nehéz ráérezni a használatára, utána pedig szinte lehetetlen leszokni róla (én szóltam! :-) Én három-négy féle kekszet szoktam csinálni, mikor rászánok egy délutánt az ügyre. A kihűlt kekszek fémdobozban elállnak – hogy meddig, az egyedül a család torkosságától függ :-)

No, akkor lássuk a medvét!

Mindegyik receptnél előbb megolvasztom a vajat, hozzákeverem a folyékony összetevőket, végül a sütőporral elkevert lisztet. A tészta akkor jó, ha összeáll, de elég puha (éppen nem ragad); ezt szükség esetén további liszt, illetve tejszín hozzáadásával érem el (a kemény tésztát nehéz kinyomni, és akár tönkre is teheti a gépet, a közepesen kemény kinyomható ugyan, de nem olyan szépek a sütik, mintha jó lágy tésztából dolgoznánk). A kész tésztát letakarva szobahőmérsékleten pihentetem a formázásig. A tésztát kivajazott sütőlemezre nyomom, majd forró sütőben megsütöm. Nálam gázsütőben előmelegítés nélkül 15 perc, utána meleg sütőben 5-10 perc a sütési idő; akkor van kész, ha az alja és a széle barnul.

Fűszeres keksz (karácsonyi hangulatban)

Felfőzni:

  • 1,5 dl barnacukor
  • 12,5 dkg vaj
  • 1 kk. őrölt fahéj
  • 1 kk. gyömbérpor
  • 1 kk. őrölt szegfűszeg
  • 1 kk. reszelt narancshéj

Hozzáadni még:

  • 1 tojás
  • ½ kk. só
  • 1 kk. szódabikarbóna
  • 18 dkg Graham liszt

Sárga linzer (ami nem sárga, de attól még finom)

  • 14 dkg vaj
  • 1 tk. folyékony édesítő
  • 1 citrom reszelt héja
  • 2 tojás sárgája
  • 1 ek. vanília kivonat
  • 1 dl tejszín
  • 25 dkg Graham liszt (fehérliszttel persze nincs a címben említett probléma :-)
  • 1 tk. sütőpor

Zöld teás keksz (avagy: de mi legyen a tojásfehérjékkel?)

  • 6 dkg vaj
  • 1 tk. folyékony édesítő
  • 2 tojás fehérje
  • 12 dkg Graham liszt
  • 1 tk. sütőpor
  • csipet só
  • 1 filter zöld tea por

Kávés keksz (nem csak koffeinfüggőknek) (kép itt)

  • 15 dkg vaj
  • 1 ek. folyékony édesítő
  • 6 dkg keményítő
  • 1 dl tejszín
  • 2 ek. azonnal oldódó kávé vagy koffeinmentes gabonakávé
  • 25 dkg Graham liszt
  • 1 tk. sütőpor

Vajas-kakaós keksz (a "pókok") (kép itt)

  • 14 dkg vaj
  • 1 ek. folyékony édesítő
  • 1 tojás
  • 1 tk. vanília kivonat
  • 1 ek. kakaópor
  • 3 dkg darált mogyoró
  • 1 dl tejszín
  • 25 dkg Graham liszt
  • 1 tk. sütőpor

Rumos-diós keksz (ez az illat!)

  • 10 dkg vaj
  • 1 tk. folyékony édesítő
  • 1 ek. rum
  • 1 tojás
  • 1 tk. őrölt fahéj
  • 0,5 dl tejszín
  • 5 dkg darált dió
  • 20 dkg Graham liszt
  • 1 tk. sütőpor

Vaníliás keksz (egyszerű, de nagyszerű)

  • 10 dkg vaj
  • 1 ek. folyékony édesítő
  • 1 ek. vanília kivonat
  • 1 tojás
  • 1 citrom reszelt héja
  • 0,5 dl tejszín
  • 25 dkg Graham liszt
  • 1 tk. sütőpor

kk. = kávéskanál, tk. = teáskanál, ek. = evőkanál

(A Fűszeres keksz eredetije a Mindmegette, a Zöld teás keksz Chocolate & Zucchini, a többié pedig a Nők Lapja Café weblapjáról való. Kicseréltem bennük a cukrot és a lisztet a reformtörekvéseim miatt, valamint helyenként igazítottam a folyadékmennyiségen a megfelelő állag miatt.)

További édes kekszek

2. rész: Sósak

5 megjegyzés:

Zsu írta...

Ma vettem keksznyomót! Receptet kerestem hozzá, így találtam az oldaladra! Ezentúl biztos sűrűn fogok ide járni:)

Kisani írta...

Kedves Dulmina!Örülök, hogy láttam, ugyanolyan keksz nyomód van mint nekem. Néhány éve vettem nagyon fellelkesülve, de totális kudarc volt. Most néhány évvel később újra elővettem, hátha rájövök mivel ronthattam el anno, de nem találtam meg az okát. Remek receptjeim,vannak, a tészta sem nem kemény sem nem lágy. Légyszíves áruld el, mitől jön le a tészta a kinyomóról. Ráadásul a fém lapocska ugye nem egysíkban van a gép végével (ez lehet hogy nem egyértelmű)és még késsel is nehéz leszedni. Lehet hogy már a gépet is rosszul rakom össze. A leírás egy pici papírfecni, tehát ezen sem csodálkoznék. Tudnál részletes összeszerelési útmutatót adni?
Megköszönném
Kisani

Dulmina írta...

Kedves Kisani!
Én azóta is sikerrel űzöm a műfajt, gyűjteményes kiadásban itt kíséreltem meg összefoglalni a tapasztalataimat a témában: Tippek és trükkök keksznyomóhoz
Az biztos, hogy a tészta állagán kívül az összetétel és még a lisztminőség is számít, ismerem én is ezt a problémát, mikor csak nyúlik és nem akar lejönni, késsel levakarva meg nehézkes és csúnya is.
Szerintem jól rakod össze, tényleg nem teljesen egy síkban kell lennie a fémlapnak és a gép végének, hiszen az a táv a keksz magassága. Ezt igazából nem lehet rosszul összerakni, mert akkor nem illeszkednek a részek és nem is marad egyben a gép.
Remélem, hamarosan sikered lesz!
Dulmina

Névtelen írta...

Én is vettem ilyen gépet, de nem igazán tudom használni. Nem értem hogy hogy lesz olyan kicsi lyukon átnyomott tésztából keksz alakú süti. Kérlek elmagyaráznád részletesen a gép működését.

Dulmina írta...

Lecsavarod a fémhenger alját, beleteszed a kiválasztott formát, és így visszacsavarod. Lecsavarod a tetejét, beletöltöd a tésztát, a lecsavart részen felhúzod a kinyomó rudat, és így rácsvarod ezt a felső részt a fémhenger tetejére. A betöltött gépet ráállítod a kikent tepsire, és addig nyomod a kart, míg érzed, hogy némi ellenállás van, mert már nem a levegő jön csak, hanem a tészta. Nyomsz a tésztából kb. egy kattanásnyit, felemeled a gépet, és ha minden jól megy, a tepsin ott van egy szép keksz. Ha túl pici, akkor legközelebb valamivel több tésztát nyomsz, ha meg dagi, akkor valamivel kevesebbet. Ha meg nem akar kijönni a tészta, vagy nem marad a tepsin, akkor igazítasz egy kicsit a tészta állagán, és próbálkozol újra. Egyszer kell ráérezni, utána megy, mint a karikacsapás.
A konkrét recepteken túl ajánlom még ezt az írásomat is, amelyet a témában eddig kapott kérdések figyelembe vételével állítottam össze: Tippek és trükkök keksznyomóhoz
Sok sikert, finom kekszeket!
Dulmina

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails