2011. január 9., vasárnap

Krumpli és sütőtök (vegán)

Egyik kedvenc téli vacsoránk a következő összeállítás. Számtalanszor előkerült már az idén, hiszen minimális munkával megvan ez a kiadós fogás, a maradék krumpli meg változatosan továbbalakítható másnap.


Korábban csak külön-külön készítettem mindkettőt, amióta viszont Isti említette, hogy náluk így együtt szokás, most már itt, nálunk is. Egyből megtetszett az ötlet, hiszen így nem egyféléből készül sok, hanem kétféléből egy-egy jól kezelhető mennyiség, és ízben is összeillenek. Tök meg úgyis van most sok, mert a komposztálón tavasszal kikelt a tavaly kidobott mag, nyáron jól széjjelfutottak az indák, és a legjobb az egészben, hogy őszre termést is hoztak bőségesen. A sütőtök meg csak sütve megy a legjobban - az évek során kipróbáltam már jópár kreatívabb felhasználási módját is, de valahogy egyik sem jött be annyira, hogy rendszeresen ismételjem. Natúr megsütve viszont igen szép mennyiségeket el tudok tüntetni belőle jóízűen. A krumplihoz pedig továbbra is a hidegen sajtolt napraforgóolaj a kedvenc mártogatóm, amibe ezúttal egy mokkáskanál házi pirospaprikát is kevertem egy kávéscsészében ("vega kolbászzsír" :) Az olaj előtt egy kis sóba is bele szoktam nyomni a darabkákat (ez a sókupacos megoldás apukám szokása volt). Isti meg inkább megszórja egy kis ételízesítővel (natúr vegamix + tengeri só) és rácsorgatja az olajat. Akárhogy is tálaljuk, finom!

Két bőséges adaghoz veszem a tűzhelyhez való legnagyobb tepsit, rárakok egy közepes sütőtököt felvágva, s mellé annyi kisebb krumplit, amennyi csak elfér egy rétegben. Berakom a sütőbe, előmelegítés nélkül, 200 fokra kapcsolva egy órát sütöm, meg utána az elzárt, de még forró sütőben hagyom 15-20 percig. Miután kivettem, mindenki választ a tökdarabokból, meg meghámozza magának a krumplit. Utóbbi ha annyira forró, hogy nem állja a kezünk, akkor előbb lehet eszegetni a tökből, s csak utána fogni ehhez.

A maradék tök hidegen is jó, a krumpli viszont szerintem nem az igazi, így - hacsak Isti meg nem előz az elfogyasztásával - alternatív hasznosításban szokta végezni. Lehet belőle például krumplis tészta, krumplilepény, leves (ugyanígy megpirítva az elején, csak persze sokkal rövidebb idő kell neki, mert már puha), pogácsa vagy kenyér.

Szintén krumpli és sütőtök, csak máshogy sütve: a jól bevált krumplilepényben a krumpli felét meghámozott, lereszelt sütőtökre cserélem. Finom is, meg a tök is hatékonyan fogy így.
 

1 megjegyzés:

Micu írta...

Kedves Dulmina!

Nálunk is ez a párositás volt ebédre. Csak Én meg főztem a krumplit , és a sütőben megsütött sütőtökkel pürésitettem ízlés szerinti mennyiségben. Én házi vegetát használok(Bokor Kati néni féle), plusz még evvel "sóztuk". Reszelt sajt a tetején, nagyon finom volt. Jövő hét hétvégén kiprobálom a Te receptedet.Csilla

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails