2011. január 11., kedd

Fűszeres zöldparadicsom-szósz (vegán)

Természetesen nem most csináltam, hanem még novemberben, de akkor elmaradt a recept beírása. S azért épp most jut eszembe mindez, mert tegnap került elő a kamra mélyéről egy üveggel, és határozottan ízlett, nem kéne hát, hogy feledésbe merüljön a készítés módja (még jó, hogy a cetli még nem kallódott el). Kenyérre vagy krumplilepényre kenve (vagy ahogy én szeretem, hozzá kanalazva), valamint ételek ízesítésére használható ez a kellemesen fűszeres különlegesség. Meg persze gasztroajándékba olyannak, aki nyitott az ilyesmire.


Fűszeres zöldparadicsom-szósz
(vegán recept) 


Hozzávalók:
  • 2,25 kg éretlen paradicsom, volt közötte a teljesen zöldtől a majdnem érettig minden
  • 0,5 kg paprika
  • 4 teáskanál koriander
  • 2 teáskanál mustármag
  • 2 teáskanál tarkabors
  • 4 teáskanál só
  • 2 teáskanál mustár
Elkészítése:
  1. A paradicsomot megmossuk, felkockázzuk. A paprikát is megmossuk, és a csutka eltávolítása után szintén felkockázzuk. Mehetnek egy vastag aljú, nagy fazékba (az enyém 6 literes).
  2. Alágyújtunk, és időnként megkeverve addig főzzük, míg a paradicsom levet enged, de a darabkák még "haraphatóak".
  3. Közben mozsárban összetörjük a szemes fűszereket, és így adjuk hozzá, a sóval és a mustárral együtt.
  4. A cukrot elkeverjük a Stabarkkal, és ezt is belekeverjük a szószba.
  5. A fűszerek hozzáadása után főzzük egy kicsit, majd vegyünk ki egy kanálnyit, és langyosra hűlve kóstoljuk meg. Ízlés szerint lehet változtatni a fűszerek mennyiségén és/vagy arányán, nekem ennyivel volt kellemes.
  6. Amikor jól átforraltuk, és az ízét és az állagát is megfelelőnek ítéljük, levesszük a tűzről, és előkészített üvegekbe kanalazzuk.
  7. Celofánnal bélelt fedőt csavarunk rá, majd pár percre fejreállítjuk. Végül szárazdunsztba rakjuk, hogy lassan hűljön ki.

A kiinduló receptet az A la carte Kulinária blogon találtam, köszönet érte. Én - saját ízlésemhez alakítva - kevésbé fűszeresen (a zöldségeket nagyságrendileg dupláztam, a fűszereket viszont nem, sőt, a cukrozásból alaposan visszább vettem), és darabosabbra készítettem (kihagytam a turmixolást). Ezzel a mennyiséggel 7 db Nagymama lekváros (370 ml) és 1 db Erős Pistás (220 ml) üveg lett tele.

Idő: kb. 2 óra mindenestül
Pénz: kb. 600 Forint a fenti mennyiség
A zöldségek hazaiak voltak, a fűszerek - jellegükből adódóan - nem.

2 megjegyzés:

Nyeverecz István írta...

Finomnak igérkezik és szeretném, majd elkésziteni, de nemtudom, hom mi az a Stabark.Ha megirnátok meg köszönném
tisztelettel István

Dulmina írta...

A Stabark egy tisztán növényi alapanyagokból álló zselésítő por, amelyet dzsem kocsonyásító helyett szoktam használni. A hozzávalók listájában a nevére kattintva egy webáruház honlapjára jutsz, ahol kép is van róla, meg be is lehet szerezni. Vagy Stabark helyett tetszőleges dzsem kocsonyásítóval is el lehet készíteni, a többi alapanyag össz súlyához arányosan véve a mennyiséget úgy, hogy a kocsonyásító zacskóján szereplő gyümölcs+cukor helyett ez a paradicsomos-paprikás-fűszeres egyveleg megy hozzá.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails