2009. október 1., csütörtök

Mogyorós-mézes keksz

Idén sem lehet panaszom a mogyorótermésre, úgyhogy gyorsan belehúztam a tavalyiból még meglévő adag pusztításába. Közkívánatra gyakran sütök nagyon mogyorós kekszet, most pedig egy még annál is mogyorósabb receptet próbáltam ki. Bár eléggé hasonlít a kettő, a nagyobb mennyiségű méz egészen más jellegű kekszet eredményez.

Lágy, de nem ragadós tésztát készítettem az alábbiakból:
  • 25 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt
  • 10 dkg méz (vegyes virágmézet használtam)
  • 15 dkg darált bokormogyoró
  • 8 dkg étolaj (szűk 1 dl, úgy szemre)
  • 1 teáskanál szódabikarbóna
  • a fentiek alapos elkeverése után még kb. 1 dl víz kellett az összeállításhoz
Kikent sütőlemezekre kekszeket formáztam belőle a keksznyomó segítségével. A mintegy 90 darab 2 nagy és 1 kis tepsin fért el.

Nálam 180 fokon 15 perc sütés kellett neki; amikor a széle kezd láthatóan barnulni, akkor van kész. Frissen kifejezetten puha, de kihűlve sem bántóan kemény kekszek lettek, és a többi mézeshez hasonlóan ez is puhul álltában.

A kiinduló receptért nagy-nagy köszönet Szamócának. Nálam az összes liszt teljes kiőrlésű volt, és az édességéből is lejjebb vettem, azért kellett hozzá egy kis víz, hogy összeálljon. Könnyen formázható a keksznyomóval, csak arra érdemes ügyelni, hogy a mogyoróban ne legyenek nagyobb darabok, amik beakadhatnak a formázó lyukaiba (én diódarálón szoktam áthajtani, de a végén, a daráló szétszedésekor kijövő mogyorót nem ilyesmihez használom fel). Fahéjjal fűszerezve is ki fogom próbálni, mondjuk karácsonyi süteménynek.

Idő: kb. 1 óra alatt megvolt a sütéssel együtt, 15-20 percnyi munkával
Pénz: kb. 400 Ft a fenti mennyiség
Hazai alapanyagokból.

8 megjegyzés:

kenyi írta...

Imádom a keksznyomós kekszeket. De nekem nem sikerül... Nem jön le a tészta a nyomóról. Van neki valami spéci trükkje???

Dulmina írta...

Szerintem ezeken múlik:
- megfelelő tésztaállag: lágy, de a tiszta kezemhez éppen nem ragad (a túl kemény nem jön ki, gyengébb keksznyomót tönkre is teszi, a túl lágy meg csúnya kinyomva)
- margarinnal (vagy vajjal, ízlés szerint) kikent hideg tepsi, ami lehetőleg jó nehéz (így jól hozzá tud tapadni a kinyomott keksz, és nem emelkedik meg mindenestül, mikor elveszem a nyomót)
Egyszer kell ráérezni, és utána nem lehet abbahagyni :)

kenyi írta...

Köszi a tanácsokat, megfogadom. Még egy próbálkozást teszek a sütésre.

Kiddy írta...

Kedves Dulmina!

Nagyon szépen köszönöm a receptet! Karácsonyra hozták az angyalkák a keksznyomót, ez volt az első alkalom, hogy kipróbáltam, szuperjó lett (bár az én ízlésemnek nem elég édes), olyan, mint a GY.É. Jó reggelt-keksz. Csak ebben legalább tudom, hogy mi van.
Szuper lett, köszi!

Dulmina írta...

Örülök, hogy elsőre sikerült ráérezni a keksznyomó használatára, és a készített keksz is ízlik. Találsz nálam sok más bevált receptet is hozzá, és természetesen ízlés szerint tudod édesebbre csinálni őket. További jó kekszsütést!

Kiddy írta...

Hát elsőre nem sikerült, csak másodikra, az első kekszemnél kétszer húztam meg a ravaszt, szép nagy korong lett =D
Mit gondolsz, az alap 3:2:1-es linzert viszi ez a gép? Próbáltad már?

Dulmina írta...

Néha én is járok így, de a túl nagy plecsnit felszedem és visszateszem még egy körre :)
Őszintén szólva én mindig ilyen reformos megoldásokban utazom, úgyhogy alap linzert - szégyen, nem szégyen - még sose csináltam. Szerintem alapvetően kéne, hogy vigye, bár a nyújtható változatnál némileg lágyabb tésztákkal működik jól, tehát lehet, hogy egy kis állagigazítás azért szükséges.

Kiddy írta...

Köszi a választ, akkor "kénytelen" leszek kipróbálni. =D

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails