2010. július 25., vasárnap

Mákos-narancslekváros pite (vegán)

A sufniban rendezkedve kezembe akadt egy üveg erősen évjáratos (nem kinevetni: az üveg oldalán díszelgő alkoholosfilces felirat szerint 2004-es) narancslekvár. Felbontottam, megkóstoltam, és megállapítottam, hogy kora és ezzel összefüggő barnás színe ellenére semmi baja, csak mai ízlésemnek túlontúl édes. A mák hozzákeverése az esztétikai és az ízbeli problémán is hatékonyan segített, a jól bevált pitetészta pedig szépen keretbe foglalta ezt a tölteléket.


A tészta a Kókuszos lepény tésztája, amihez az alábbiakat gyúrtam össze: 5 evőkanál teljes kiőrlésű búzaliszt, 5 evőkanál teljes kiőrlésű rozsliszt, 5 evőkanál kukoricaliszt, 1 kávéskanál szódabikarbóna, bő 1/2 dl étolaj, 1 evőkanál méz (különben meg ízlés szerint), kb. 1,5 dl víz (egy puha, könnyen formázható, de nem ragadós állagú tészta a cél).

A töltelékhez pedig az alábbiakat kevertem össze: 20 dkg darált mák, 1 kis üveg (kb. 2,5 dl) narancslekvár, 2 evőkanál aszaltszilvás pálinka. (Utóbbinak az alkoholtartalma a sütés során elpárolog, de ha elvi kérdés az alkoholmentesség, akkor egyszerűen több lekvárral vagy egy kis narancslé hozzáadásával érném el a sehol sem száraz, kanállal épp keverhető állagot. Ha a lekvártól és a gyümölcsös szesztől nem elég édes, akkor sűrű kóstolgatás mellett 1-2 kanál mézet tennék még hozzá.)

24 cm-es piteformát vékonyan kiolajoztam, majd kibéleltem a tészta 2/3 részével úgy, hogy magas pereme legyen a szélén. Beleraktam és kanállal nagyjából elegyengettem a tölteléket. Végül tökreszelőn ráreszeltem a maradék tésztát, és kézzel enyhén lenyomkodtam (így nem pereg szét a szeleteléskor).

180 fokon 30 perc alatt sült meg, előmelegítés nélkül.

Melegen inkább csak kanalazható, kihűlve szépen szeletelhető is ez a télies hangulatú sütemény. Tálaláskor pár szem aszalt áfonyát raktam a szeletek tetejére, illetve édesszájúaknak egy kis méz jár még hozzá.

Idő: 1 óra alatt megvan mindenestül, még a mákdarálással együtt is
Pénz: kb. 500 Forint az egész
Alapvetően hazaiból, a lekváralapanyag narancs kivételével.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kedves Dulmina!

Rendszeres olvasója vagyok a blogodnak. Sokat köszönhetek neked abban, hogy sok finomságot tegyek elé a kedves vegán férjemnek. Hálám jeléül küldök neked egy receptet, ami a Te tészta alaprecepted nélkül nem jött volna létre. Nagyon egészséges és nagyon ízlett a családnak, talán Te is jó ötletnek tartod...


Reform, vegán flódni


Hozzávalók a tésztához

• 10 evőkanál teljes kiőrlésű búzaliszt,
• 10 evőkanál teljes kiőrlésű rozsliszt,
• 10 evőkanál kukoricaliszt,
• 2 teáskanál szódabikarbóna,
• bő 1 dl étolaj,
• 1 evőkanál méz (különben meg ízlés szerint),
• kb. 2 dl víz (óvatosan öntjük, egy puha, könnyen formázható, de nem ragadós állagú tészta a cél).


Töltelékhez:

Mákos:
20 dkg mák darálva
2 banán turmixolva
2 narancs leve
1 marék mazsola
Ezt összekeverjük és kész a töltelék.

Diós:
20 dkg dió darálva
2 banán turmixolva
2 narancs leve
1 marék mazsola
Ezt összekeverjük és kész a töltelék.

Almás:
1 kg alma reszelve, és enyhén párolva fahéjjal, lecsöpögtetve.


Felső rétegek:

házi szilvalekvár, reformboltokban kapható cukor nélküli!
1 narancs leve a tetejére
kókusz


Ha kész a tészta 5 egyenlő részre szétosztjuk. Az alsó tésztát egy kicsit vastagabbra nyújtjuk, a többit a lehető legvékonyabbra. Alsó réteg a mák töltelék, arra jön az alma, majd a dió, majd egy vékony réteg szilvalekvár. 4-es lángon kb. 30 percig sütjük. 15 perc sütés után a sütemény tetejét bekenjük narancs levével, majd megszórjuk vastagon kókusszal. A maradék narancslevet óvatosan és egyenletesen szétoszlatjuk a kókuszon. A sütemény első nap egy kicsit túl „nedves”, de fogyasztható. Másnapra már elkezd összeállni, és nagyon jól szeletelhető. 4 napig biztosan fogyasztható hűtőben tárolva, ha marad addig belőle…Csak egyszer sütöttem még, biztosan ráfér a receptre tökéletesítés…

Köszönettel és üdvözlettel:
Pozsonyi Ildikó

Dulmina írta...

Csak ülök itt és ámulok, hogy milyen ügyes és kreatív olvasóm van... Ez fantasztikusan jó összeállítás, biztosan ki fogom próbálni!

Foglalkoztat már egy ideje a flódni-téma, de aztán mindig inkább több egyszerűbb valamit készítettem helyette. Nagyon tetszenek ezek a töltelékek, s hogy a mákost és a dióst nem is kell főzni. A tésztarecept meg Hamikus Zsuzsi érdeme, az ő könyvében olvastam, és kipróbálás után annyira megtetszett, hogy azóta is előszeretettel használom mint alapreceptet.

Köszönöm szépen, hogy megosztottad velem ezt a remek továbbfejlesztést, biztos nem várok vele karácsonyig, hogy kipróbáljam! :) Ritkán van olyan, hogy mindent betartok egy receptben, de ez az az eset lesz.

Névtelen írta...

Dulmina, nagyon örülök, hogy tetszik, mert sokat köszönhetek a konyhában a blogodnak. Azért kérlek,egy kicsit fenntartással kezeld a receptet, mert még nem ellenőriztem le. Nehogy túl híg legyen valamelyik tölteléked! Egyébként tényleg nagyon finom lett a flódni, a párom nem győzte dicséni...
Ma este megcsináltam a narancsos mákos sütit, ami ennél a bejegyzésnél található, és az is nagyon ízlett neki!:)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails